1.5 timers lektion om online Workshop på Zoom

Dette blogindlæg er en opsummering af mine noter og struktur til en animations-klasse jeg kørte online for Aktivitets-huset og SDU i Flensborg 2020.  Elevernes alder var imellem 10-15 år.

Rettigheder: Karsten Hoop eger rettighederne til materialet, men det ligger til frit brug, med intentionen om at hjælpe andre lærere der vil bruge animation til at bringe kreativitet og æstetik ind i den digitale alder.

Materialer 

Materialer brugt for læreren: Betalt Zoom konto, godt webcam med ekstern-holder(ikke kun indbygget i bærebaren) eller DSLR kamera(kræver kendskab), mikrofon, godt lys.

Materialer brugt ved eleven: Computer/tablet med zoom eller Papir, blyant og lineal.
Udvidede Materiale muligheder: Digital tegning på Ipad, Wacom tegneplade, computer eller hvad der er til rådighed. Farveblyanter kan også smides ind i ligningen. 

 

Lektion 1 á 40 minutter

Introduktion / Teori

Idag skal vi lære hvordan man tegner og tænker, når man skal tegne til en animations-film. Når man ser imponerende film, som Netflix “KLAUS” eller disneys klassikere, kan det være svært at tro at det er tegnet på et fladt stykke papir, omend det er et digitalt stykke papir i “KLAUS'” tilfælde.

Se eksempel sammen(Screen share) 
Progression shot fra Klaus https://www.youtube.com/watch?v=bBtdVF0NIxc

En af de nutidige "store tegne helte" hedder Glen Keane, han har animeret på mange af Disneys film, senest "Tangled". Nu er han gået på en slags pension og laver nogle rigtig fine film, hvor man kan få øje på noget af det han har gjort for at blive så dygtig, som han er. En af dem hedder Nepthali, som er en lille film hvor man kan se Glen Keane studere en ballet danser, før han laver en lille animeret sekvens. Han har også lavet en der hedder "Dear Basketball" med Kobe Bryant hvis nogen er nysgerrige.

Nepthali -  https://www.youtube.com/watch?v=wsQ4--X2ls4
Dear Basketball - https://dearbasketball.com/

Hvordan får animatoren så meget dybde ind i sine tegninger? 
Hvordan kan det se så “ægte” ud, selvom det er rene fantasi figurer?

En del af disse spørgsmål finder vi svar på idag. Tegne teknikkerne de bruger er faktisk old gamle, umiddelbart fra det gamle grækenland, som er ca. 2800 år siden og de har sikkert nuppet teknikkerne fra egypterne, som måske har nuppet det fra inderne. Hvem ved, men uanset har vi nemmere adgang til dem nu, end nogensinde før, fri leg!

Tegne opgave

2D tegning

Referencer at vise: Samurai Jack, 

Når man vil tegne med så meget dybde, skal man først beherske nogle meget enkelte former. Vi starter med at tegne dem helt fladt. En øvelser der er god, om du er helt ny eller meget øvet.

Hvilke former kender i? Cirkel, ja. Lad os starte med den. Tegn 5-10 cirkler. I må gerne bruge flere streger til den samme, for at sikre at den bliver helt rundt. Det er svært at gøre det med en enkelt streg. Byg den op, blødt.

Næste. Firkant, ja! Gør det samme som med cirklen.
Fortsæt evt. med Trekant og andre former.

3D tegning

Nu skal vi prøve at gøre formerne tredimensionelle.

Coming soon.

 

Pause – Opfordring til at hente noget vand at drikke evt. småkager eller en gulerod. 

Lektion 2 á 40 minutter 

Coming soon.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *